Чи досі вигідно встановлювати ГБО на авто: розрахунок експерта

Ціни на пальне в Україні останні кілька місяців, хоч і повільно, але мають тенденцію до зменшення. Приміром, бензин преміум класу з 58 грн став коштувати в межах 54 грн. Натомість газ із 36 грн знизився майже до 26-27 грн.  Вартість газу у порівнянні з бензином практично на половину менша. Це дає можливість автовласникам зі встановленим газобалонним устаткуванням щодня суттєво економити свій бюджет.

На скільки популярною наразі серед водіїв є послуга з переобладнання бензинових автівок на газові установки  редакція Newsauto поцікавилась у власника столичного автосервісу “Viva!Gas”.

Переобладнанням бензинового двигуна на зріджений нафтовий газ наша компанія займається з 2007 року. Переживали різні часи. Був період, коли утримували кілька СТО.  Зараз ринок пройшов свої пікові стадії значного росту вартості бензину. Адже люди мають тенденцію іти не до дешевого газу, а тікають від дорогого бензину

–  Стрімке подорожчання бензину на початку повномасштабної війни дало можливість збільшити кількість клієнтів чи, навпаки, поставило роботу на паузу?

Це була пауза. Але  у цей  непростий для всіх нас період ми отримували вдячність від наших клієнтів. Тоді дістати бензин було досить проблематично, а газ все ж таки знайти було легше. Завдяки тому, що наші клієнти використовували обидва види палива, вони мали свободу вибору, мобільність та можливість вивозити свої родини за кордон

Хто звертається найчастіше за послугою переобладнати свої транспортні засоби на газ: власники середнього чи бізнес класу?

Ми працюємо з різними автівками і різного класу. Користування пропан-бутаном це стереотип про середній і нижчий клас машин. Якщо ставити перевірене сертифіковане і недешеве обладнання, то користування що бензином, що газом стає для автовласників майже непомітне. Ті люди, які спробували хоч раз, – перетворюються на лояльних клієнтів.

Від чого залежить і як формується цінова політика?

У середньому вартість газової установки коливається від 600 до 900 евро. Ті автівки, які є на ринку і можуть переводитись на пропан-бутан мають специфічні мотори. Ця специфіка з’явилась через те, що в  Европі, та й у Америці теж, є тенденція змінювати мотори на діючу  вимогу екологічних норм. Виробники поступово переходили на так званий прямий вприск палива, але ці машини не можуть споживати тільки пропан-бутан. Сучасні бензинові форсунки прямого вприску бензину потребують постійного охолодження бензином. Тому ці машини використовують одночасно і бензин 20 на 30 відсотків, відповідно решту можна замістити пропан-бутаном. Усе це разом змішується у колекторі і таким чином споживається. Через те, що авто використовують ще й бензин, економіка виходить не така, як би хотілось. Період повернення інвестиції в ГБО збільшується, –  люди повертають кошти за рахунок економії на пальному. Та й самі установки складніші і коштують орієнтовно на 30-50% дорожче

Які транспортні засоби берете в роботу?

Лише бензинові та гібриди – бензин плюс електрика. Стосовно дизельних моторів є такі рішення, але це все схоже на чіп-тюнінг. Як такої економії немає, а є просто додаток до потужності.

Наскільки безпечно бути водієм переобладнаної автівки?

У моєму досвіді ніяких негативних ситуацій не виникало ні у мене, ні з моїми клієнтами. Усе устаткування, яке ми використовуємо в роботі обов’язково має европейский стандарт. Всі вузли сертифіковані відповідно високим вимогам Евростандарту. Безпека там на першому місці, знаю це досить добре, бо раніше довелось бути імпортером однієї італійської марки ГБО, яка працює на ринку ще з  70-х років

Сьогодні основним виробником і нашим постачальником є Польща. Вона тримає ринок. У них найбільша   чисельність провідних інженерів, які працюють з новими викликами нових видів авто. ГБО працює добре  тоді, коли воно максимально «обдурило» машину (щоб автівка не помітила заміщення бензину на пропан-бутан). Для мене досі залишається загадкою чому автовиробники цурались цього палива.  Сміливцями є корейці – Hyundai і  KIA. Цього разу вони нічого свого не придумували, а купили голландську технологію і застосували на конвеєрі п’яте покоління вприску палива у рідкій фазі (LPi). Усі ці машини працюють 100 % тільки на пропан-бутані. Найбільше таких автівок експлуатують служби таксі – Hyundai Sonata, КІА К5. Мотори добре експлуатуються, – ресурс вдвічі більший, ніж у бензинових. Тут секретів немає.

Пропан-бутан має при згоранні властивість не залишати  сажі, яка є абразивом. При її відсутності моторний агрегат зношується  менше. Тому ресурс  таких машин більший. Ці автівки створені для комерційного використання. 

Зараз наше підприємство орієнтується на малу лінійку клієнтів – власників корейських LPi автомобілів. Зокрема, ми першими в Україні опанували відновлення паливного насосу LPi.  Їх  чимало завезли до України. Тільки уявіть собі  унікальність цих двигунів: при пробігу у 400-500 тисяч кілометрів у Кореї, вони ще  можуть стільки ж працювати на наших автошляхах в інтенсивному режимі (коли машиною користуються два водія у дві зміни). 

Все це унікальний приклад максимально ефективного використання  пропан-бутану, як моторного палива без приставки “альтернативне”.

Яка гарантія надається замовнику на переобладнане авто?

Гарантія може бути абсолютно різною і залежить від рекламної пропозиції

Порада споживачу така: потрібно завжди дізнаватись чи є за цією рекламною офертою підтримка (забезпечення) виробника. Якщо фірма каже, що дає 6 років гарантії, а виробник – два, це виключно рекламний трюк.

Скільки  в середньому можна зекономити на пальному якщо встановити газове устаткування?

Це досить індивідуальна історія. Раджу скористуватися  калькулятором економії з ГБО. Потрібно враховувати витрати пального. Калькулятори роблять надбавку на те, що газу завжди використовується на 10-15% більше у співвідношенні до бензину, тому, що калорійність (тепловіддача) пропан-бутану менша. Для того щоб мотор не побачив різниці між цими двома видами палива, його треба використовувати трохи більше. Автоматика це все дозволяє зробити. Машини, які переобладнуються на пропан-бутан мають автомачні системи, які дають можливість підлаштовуватись і все контролювати (рівень пального, прогрів авто тощо).

Що б ви  порадили водіям авто з ГБО?

На системній основі мають бути відносини тих людей, які беруть на себе зобов’язання обслуговувати,  і тих, які будуть до них звертатися. Свого газовщика треба мати, так як і свого стоматолога чи перукаря. Раз на десять тисяч кілометрів потрібно обов’язково проходити ТО. 

Досить часто водії-чоловіки намагаються самостійно лагодити свої автівки. Це закінчується тим, що їм таки доводиться звертатись до майстрів, аби переробити те, що не змогли полагодити самостійно. Зазвичай ця «переробка» може коштувати більше, аніж при плановому зверненні. Каламбур ситуації в тому, що ГБО дозволяє економити, однак  не допускає економії на собі. 

Які поломки можуть виникати?

В основному це нехтування регламентом ремонту. Все має свій строк придатності. Приміром, якщо говорити про редуктор і про форсунки (в залежності від виробника), термін експлуатації складає 100 тисяч кілометрів. Це орієнтовно три роки роботи цих запчастин

Якщо ви поставили недешеве фірмове обладнання, то зважайте, що протягом трьох років не будете мати жодних проблем. Потім треба заплановано відновлювати техніку, всі агрегати мають ремкомплекти. Наш клієнт в переважній більшості цими регламентними роботами нехтує. Раніше ми намагались включити це у обов’язковість. Але ні, редуктор буде «ходити» до тих пір, поки з ним не виникнуть проблеми, це специфіка споживчої поведінки в Україні.

Чи є перспективи у пропан-бутану як палива?

 На ринку цей вид палива найближчим часом залишатиметься. Досить багато авто в Україні вже перероблено. Люди  користуються і будуть користуватись через те, що це дешевше.  Якщо подивитись на весь період коли пропан-бутан був моторним паливом, не дивлячись на коливання, в середньому різниця складає 50% до вартості бензину. Очевидно що це саме бажання їздити дешево сьогодні дало тенденцію до збільшення використання електричних машин. Але різко це відбутися не може, оскільки акумуляторні батареї недосконалі. Вони не можуть конкурувати на 100% з машинами, які їздять на бензині та пропан-бутані і гібридними авто. 

Також не слід забувати що в Україні є свій видобуток пропан-бутану і це стратегічний продукт в аспекті енергонезалежності від країн експортерів пального. І підтримання парку транспорту на газу, це на мою думку поліпшення водночас і економічних та екологічних макропоказників.

Із цікавого, зараз у Кореї є такі машини, які споживають пропан-бутан, але у них також є силова установка, яка рухає автомобіль електрикою. Технології вдосконалюються і  сьогодні вже існують серійні установки, які через спеціальні мембрани перетворюють водень на електрострум, що живить батарею машини. Це і спричиняє рух машини. 6 літрів водню вистачає на 800 кілометрів. Теж свого роду ГБО. Лідерами такого виробництва є Hyundai, КІА і Toyota. Але існує проблема з логістикою такого пального, оскільки водень є досить небезпечним. Доречі, мало хто знає, що пропан бутан не має свого природного запаху тому,  відповідно до діючих нормбезпеки, він збагачений єодорантом з різким запахом. За своїми фізичними властивостями газ стелиться по землі і є важчим ніж повітря. Будь-який його витік ми не можемо почути. Тому виробники обов’язково наповнюють його єодорантом. Тобто, ми чуємо запах не самого пропан-бутану, а наповнювачів запаху, які сигналізують нам де є його витік. Якщо таке відбувається, газ потрібно одразу вимикати і телефонувати спеціалісту. При цьому усе обладнання зберігається в запобіжниках і є стандартизованим. Технології не стоять на місці. Якщо раніше використовувались трубки з міді, то зараз – термопластикові. Ці з’єднання наднадійні. 

Чи можливі вибухи переобладнаних машин при аварійній ситуації?

Статистика говорить що таких випадків незначна кількість. Перестороги з приводу небезпеки у цьому питанні занадто високі. 

Авторка: Ганна Швець

Фото: з власного архіву  автосервісу “Viva!Gas”

 

Допоможіть нам стати кращими

8 Коментаря

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі публікації