Цьогоріч в Україні фіксують надзвичайно високі показники частки електромобілів – >25%. Однак, за попередніми оцінками видання AUTO-Consulting, у серпні частка електромобілів сягне більше 28%. І це ще не максимальний показник, бо зараз в цей сегмент активно інвестують гроші непрофільні бізнеси, то ж восени пропозиція сягне свого піку, інформує AUTO-Consulting.
Видання зазначає, що головним драйвером авторинку зараз є електромобілі з Китаю. Їх везуть до України десятки великих і малих операторів. Але й це ще не край, бо зараз в цей бізнес активно заходять аграрні бізнесмени. Вони отримують кошти за врожай і тут же інвестують їх у закупівлю партій електромобілів з Китаю, з тим, щоб ще заробити по 20-25% на електромобільному ажіотажі до кінця року.
Ризиків майже ніяких. Привіз, розмитнив без жодного мита та ПДВ, поставив на вулиці і продав. Не продав цього року, продасиш в наступному, головне встигнути розмитнити до 31.12.2025 р. – поки діють пільги на електромобілі. Ось такий бізнес. Не потрібно ані будувати автосалони, ані сервісні станції – нічого. Заключив договір з якимось гаражем – і все, вони виконують обслуговування, а ти формально забезпечив сервіс споживачу.
Тому зараз в бізнес з продажу нових електромобілів ринулися входити аграрні потужні підприємства, бо рентабельність велика, ризиків – майже не має (хіба “шахед” може влучити на стоянку авто), а вільні “урожайні” кошти дають змогу ще заробити.
У підсумку китайські автомобілі вже зайняли 30,4% українського ринку, причому 94,5% всіх електромобілів до нас приїхали саме з Китаю. Тобто, Україна своїми пільгами зараз стимулює виключно виробництво електромобілів у Китаї. Ось такий парадокс.
Ще більший парадокс, що фактично законодавча пільга на електромобілі, яка діє зараз в Україні – це ремейк “схеми Кафки” початку 2000-х. Але, якщо підприємець Кафка використовував пільгі для легалізації партій авто з мінімальним розмитненням для великих гравців “сірого ринку”, то законодавча пільга для електромобілів, яку в останній момент колись запихнули в Закон про бюджет, дала змогу використовувати “схему Кафки” на весь ринок.
У підсумку, український авторинок повернувся назад у 90-і роки. Зараз, за попередніми оцінками AUTO-Consulting, частка “сірого” ринку у серпні 2025 року сягне 26,8%. Чи міг колись мріяти пан Кафка, що його схема розповсюдиться на третину авторинку і стане законом?
Схоже, що вже і в Уряді, і в Верховній Раді зрозуміли, що під заклики “екоактивістів” про збереження довкілля, пропустили найбільший схематоз на авторинок, який дав змогу уникнути сплаті десяткам міл’ярдів податків, про які навіть не мріяв ані Кафка, ані Васадзе.
Нещодавно голова комітету Верховної Ради Данило Гетьманцев повідомив, що подовження пільг очікувати не слід. От тільки чи витримають шалений тиск з боку “сірого” ринку офіційні дилери, які поки що лише спостерігають, як 28% торгів ринку проходять вже за межами “правил гри”.
Читайте також на Newsauto – для українських водіїв доступні нові номерні знаки.
Фото: Фокус