Про зриви у постачаннях маловідомого «білого золота» вже заговорили від Чилі до Невади, Австралії та Китаю.
Багато автовиробників почали шукати рішення у невластивих їм нішах – видобутку копалин.
За словами Леонардо Паолі та Тимура Гуля з Міжнародного енергетичного агентства, незважаючи на зростання видобутку, галузь може зіткнутися з нестачею літію та кобальту на підході до 2025 року, якщо у виробництво не буде вкладено достатньо коштів. Пише avtodream.
Одна з основних причин прийдешнього дефіциту лежить на поверхні: гірники не хочуть вкладатися поки не будуть впевнені, що промисловість не перейде на батареї, виготовлені з інших металів.
General Motors, Toyota Motor, Volkswagen Group, Ford та інші автовиробники укладають угоди з гірничодобувними компаніями, щоб уникнути нестачі сировини.Фото: New York Times
Якщо торік виробники акумуляторів купували літій та іншу сировину самостійно або через посередників, то нинішня нестача літію змусила автовиробників з гарним фінансовим забезпеченням напряму купувати необхідний метал і відправляти його на заводи з виробництва акумуляторів.
На думку експертів, світове виробництво літію в нинішньому десятилітті має потроїтися, але воно ніяк не встигне за автопромом, оскільки продажі електричних позашляховиків, спортивних автомобілів і седанів, що минулого року злетіли на 55%, ще більше зростуть і збільшать розрив між потребами та поставками цього металу.
General Motors Co. та китайський BYD Auto Ltd. купили частки у компаніях з видобутку літію, що допоки є рідкісним явищем у галузі. Деякі автогіганти почали інвестувати в переробку сировини літію або в технологію переробки відпрацьованих батарей.
GM купив прямий доступ до літію, інвестуючи 650 млн доларів у канадського розробника копальні в Неваді, який є найбільшим постачальником цієї руди в США. Компанія гарантовано отримає достатньо сировини для виробництва 1 млн автомобілів на рік.
Ford Motor Co. вже має на руках 11-річні контракти із постачальниками літію на двох континентах. Volkswagen AG та Honda Motor Co. також намагаються запастися добутою рудою, створюючи підприємства з переробки.
Акумуляторний підрозділ Volkswagen, PowerCo, підписав угоду з Канадою в серпні минулого року про пошук постачальників «критичної сировини», включаючи літій, кобальт та нікель, і виступив за співпрацю з «сировинної безпеки».
Літій був і лишається найважливішим компонентом у виробництві акумуляторів, але він настільки нестабільний, що зустрічається у природі лише у з’єднаннях. Фото: Радіо-Канада
Материнська компанія BYD Auto, виробник акумуляторів BYD Co., оголосила про інвестиції у видобуток та переробку літію на суму понад 5 млрд доларів. Більшість її майданчиків знаходиться у Китаї, але BYD також обіцяє витратити 290 млн. доларів на переробний завод у Чилі, одного з найбільших виробників літію. Китайці отримають першочергове право купувати літій у чилійських гірників зі знижкою.
Минулого року BYD оголосила, що інвестує кілька мілліардів доларів у підприємство з виробництва 100 000 т карбонату літію на рік у східному місті Ічунь.
На майдинчику переробної фабрики Sigma Lithium, що займається видобутком літію у Бразилії, робота кипить у три зміни. Фото: Agence France-Presse
Інший китайський автовиробник NIO Inc. купив 12% австралійської компанії з видобутку літію Greenwing Resources Ltd. за 8,1 млн доларів, чим підстрахував себе у постачанні сировиною.
Найбільший китайський виробник літію Ganfeng Lithium Co. торік купив аргентинську Lithea Inc. за 962 млн доларів. Це стало продовженням політики боротьби за ресурси, оскільки в 2021 році Ganfeng купив мексиканську компанію Bacanora Lithium за 391 млн доларів. Він розробляє проект поблизу Сонора із запланованим річним обсягом виробництва 35 000 т.
Ще одній китайській компанії Tianqi Lithium Inc. належить 23,8% провідного чилійського Sociedad Quimicay Minera (SQM).
Попит на всі акумуляторні метали кількаразово різко зріс на тлі глобального апетиту до електромобілів. І це тільки початок буму на електротягові машини. Фото: recycling-magazine.com
Проблема справді виявилася гострою. Дефіцит постачання літію може зірвати плани світової промисловості щодо збільшення продажів до десятків мільйонів електромобілів на рік. Як бачимо, багато хто не став чекати, поки “півень клюне” і почав діяти.
Конкуренція переростає у конфлікти
Політичні та економічні конфлікти, що спалахують через літій, вже є. З’явилися скарги через брак таких ресурсів та на екологічні витрати з їх видобутку. Літій став черговим конфліктом у напружених американо-китайських стосунках.
“У нас вже є ризик не отримати достатньо літію”, – заявив головний фінансовий директор GM Пол А. Якобсон на конференції Deutsche Bank у середині червня.
Торік Канада запровадила обмеження на іноземну участь у виробництві літію й інших «критичних мінералів» для акумуляторів та іншої високотехнологічної продукції.
Уряд Китаю звинуватив США, Канаду, Японію та інші уряди у зловживанні помилковими міркуваннями безпеки, щоб завдати шкоди китайським конкурентам у галузі електромобілів, смартфонів, екологічно чистої енергії та інших нових технологій.
Фото: