У середині вересня експерти заговорили про підвищення цін на пальне, яке може початися вже в жовтні. Якщо зараз літр бензину А-95 коштує в середньому 58,72 гривні, а дизельне пальне 55,87 гривні за літр, то далі бензин обійдеться в 62-65 гривень за літр чи навіть 70. Щодо дизелю — то він зросте в ціні до 65-70 гривень за літр. Причина — можливі обмеження імпорту індійських і турецьких нафтопродуктів, зростання акцизів та політика мереж АЗС. Про це повідомляє Громадське.
Для розуміння, Національний банк України прогнозує, що зростання цін на пальне 2026 року становитиме 8%, а 2027-го — 6,9%.
Раніше, за даними профільного видання enkorr, Служба безпеки України 15 вересня звернулася до Енергетичної митниці, яка розмитнює імпортні нафтопродукти, і попередила про обмеження імпорту індійських нафтопродуктів, що надходять до України. Обмеження має початися в жовтні. Причина — значна частина індійських нафтопродуктів виробляється з російської нафти.
Тому всі партії нафтопродуктів з Індії муситимуть проходити процедуру лабораторного аналізу, щоб виявити в них сліди російської нафти. А втім, це легше задекларувати, ніж виконати. Якщо нафту ще можна проаналізувати лабораторними методами й визначити її походження, то з нафтопродуктами це майже неможливо.
«Мені незрозуміло, у який спосіб можна, окрім як перевіривши документи, встановити, що паливо вироблено з російської нафти. Немає можливостей у портах здійснити відповідний аналіз», — каже Геннадій Рябцев, експерт з енергетики та професор Києво-Могилянської школи врядування.
Та й документи можна надати такі, де не фігуруватиме не те що росія, але й Індія — наприклад, створивши юридичну особу десь у Швейцарії, яка й буде підписувати необхідні контракти. І все ж перевірки нафтопродуктів почнуться.
У 2023-му Україна вже ввела вимогу лабораторних перевірок пального, що надходить із турецьких, грузинських і молдовських портів. Зараз історія повторюється.
«Дійсно, нам на ринку підтверджують, із жовтня вже санкції будуть не тільки щодо індійських виробників, а й щодо Констанци», — каже в розмові з hromadske Сергій Куюн, голова “Консалтингової компанії А-95”. Філософія щодо Констанци така: хлопці, якщо ви працюєте з індійським паливом, то ви втратите свого найбільшого клієнта — Україну. Я знаю, що румуни вже зараз активно радяться, працюють із трейдерами, щоб консолідовано ухвалити рішення про відмову від токсичних постачань, для того щоб зберегти Україну як клієнта», — додає Куюн.
Найбільша увага нині прикута до індійського нафтопереробного заводу Reliance, який переробляє приблизно 60 мільйонів тонн нафти на рік, у той час як більшість європейських заводів мають потужність до 10 мільйонів тонн. Такий ефект масштабу в поєднанні з використанням російської нафти, яку індійці отримують за пільговою ціною, дають можливість Індії вигравати конкуренцію в інших постачальників пального. Відвантажує пальне із заводу Reliance індійський порт Сікка.
Проте ситуація нині краща, ніж була у 2022 році. Перед початком великої війни Україна залежала від постачань із росії та Білорусі на 70% щодо бензину та на 40% щодо дизельного пального.
Українським паливним трейдерам необхідна визначеність і певний час, щоб організувати в разі потреби альтернативні постачання. На ринку нафтопродуктів, на відміну від, наприклад, газового, діють переважно не довгострокові контракти, а короткі, тому тут можна швидше, мобільніше перемкнутися на нових постачальників. Власне, від цього й залежатиме ціна бензину на українських АЗС.
Раніше Newsauto писало, що в Україні помітили «капсулу часу» – перше покоління Tesla Roadster (фото).
Фото: ryderukraine