IVET Show Car демонструє 20 ідей використання екологічно чистих матеріалів. Перероблені бампери, деталі панелей, виготовлені частково з переробленої олії для смаження, або килими, зроблені зі старих матраців, незабаром можуть потрапити в серійне виробництво Skoda. Про це повідомила прес-служба Skoda.

“Компанія постійно працює над тим, щоб відповідати майбутньому європейському законодавству і докладає зусилля, аби стати новатором сталого розвитку в автомобільній промисловості та досягти максимально можливого скорочення викидів вуглекислого газу та споживання викопного палива,” – йдеться у повідомленні.
Друге дослідження IVET Show Car демонструє певні кроки, зроблені для досягнення цієї мети. Цього разу він базується на серійній моделі Škoda Enyaq. У той час як попереднє дослідження продемонструвало використання природних матеріалів, тепер концепція зосереджена на максимальному використанні перероблених матеріалів та тих, що можна переробити.
Порівняно зі звичайним серійним Enyaq, концепт-кар містить більш ніж удвічі більше переробленого пластику. «Чинне законодавство вимагає від нас використання принаймні 25% переробленого пластику в автомобілях після 2030 року, але ми точно не відкладаємо це на останній момент і маємо намір досягти ще більших пропорцій», — говорить Краус. Основною причиною використання вторинної сировини є зменшення вуглецевого сліду автомобіля. «Пластмасу зазвичай виготовляють із нафти, невідновлюваного ресурсу. Ми зменшуємо нашу залежність від цього ресурсу та водночас зменшуємо наш вуглецевий слід, використовуючи вже готовий матеріал», — пояснює Краус.

Менша кількість різних матеріалів означає простішу переробку
Одним із цікавих рішень, які в автомобілі представлені в кількох місцях, є нова концепція багатошарового матеріалу, який автовиробник називає мономатеріалом. Ідея полягає в тому, що оббивка багатьох частин автомобіля, таких як сидіння, двері або частини панелі приладів, часто складається з трьох шарів різних матеріалів, які склеєні між собою, що робить їх неможливими для переробки. Суть мономатеріалу полягає в тому, що всі шари є хімічно однаковим матеріалом, просто виготовленим за різною технологією, аби вони мали різні властивості, необхідні для кожного шару.
Обидва шари зроблені з перероблених ПЕТ-пляшок та склеєні разом за допомогою клейкої основи, тому оббивку можна переробити цілком. «Важливо сказати, що всі перероблені матеріали відповідають нашим найвищим стандартам, проходять усі функціональні випробування на довговічність і відповідають законодавчим вимогам, які в інших випадках застосовуються до неперероблених матеріалів (первинної якості), тому наше використання перероблених матеріалів не означає будь-яке зниження якості для клієнта порівняно з первинними матеріалами, виготовленими з викопних ресурсів, які використовувалися раніше», – пояснює Далібор Копач, який відповідає за розробку екологічно чистих матеріалів. З практичного та функціонального погляду користувач не зможе відрізнити перероблені матеріали від звичайних.
З використаного пластику виготовляють кришки колісних арок, кронштейни замка капота, кришки водяного каналу під лобовим склом і т.д. Стаканчики від йогурту використовуються для обшивки внутрішніх дверей. «Використовуючи ці матеріали, ми зменшуємо кількість відходів, які потрапляють на звалища або сміттєспалювальні заводи», — говорить Далібор Копач.

Навіть масло та гуму можна переробити
Концепт-кар також використовує деякі ідеї, які є дуже нетрадиційними або які досі не вдалося реалізувати. «Донедавна переробити пофарбовані деталі було майже неможливо. Тепер у нас є бампер, виготовлений із високою часткою матеріалу зі старих бамперів», — розповідає Лукаш Зузанек, інженер із розробки екологічних матеріалів.
Матеріал, який використовується для накладки на пороги автомобіля, виготовлено з переробленої олії для смаження, а ущільнювач дверей зроблено з переробленої гуми, яку донедавна було неймовірно важко переробити. «Однак зараз існує технологія девулканізації гуми, а потім приготування нового грануляту та виробництва нової вулканізованої гуми», — пояснює Зузанек.
IVET Show Car
IVET розшифровується як щорічний внутрішній ярмарок інновацій Škoda, де компанія представляє нові ідеї своїм співробітникам, які мають шанс потрапити у виробництво. Екологічність традиційно була однією з тем ярмарку та самих інновацій, і багато ідей ярмарку вже використовуються в стандартних автомобілях. Чеський автовиробник публічно представив деякі ідеї ще в 2022 році з першим так званим IVET Show Car, який був автомобілем на базі Octavia. Цей автомобіль продемонстрував використання матеріалів природного походження: деталі, які використовувалися в різних місцях, особливо в салоні, містили волокна цукрових буряків, траву міскантусу, вовну альпаки та волокна натуральної вовни. Другий шоу-кар IVET на базі Enyaq був представлений співробітникам компанії наприкінці 2023 року та зараз представлений громадськості.
«Цього разу наша головна увага зосереджена на збільшенні вмісту перероблених матеріалів і тому, щоб зробити самі деталі більш придатними для вторинної переробки», — говорить Петр Краус, відповідальний з технічного розвитку Skoda.
Читайте також на Newsauto – з’явилась перша інформація про флагманський кросовер BYD Ming.
Фото: Skoda
